Okulary odwracające obraz

Nr kat.: KLA-110-220

Szybki przegląd

Okulary odwracające obraz

Funkcja i zastosowanie

Na siatkówce naszych oczu to, co widać, jest odwrócone do góry nogami i odwrócone w stronie. Udowodnij, że jest to zgodne z prawami optyki. Pytanie brzmi: dlaczego nie postrzegamy odwróconego środowiska?
Już w 1891 roku Amerykanin Stratton próbował udowodnić, że nasz mózg przelicza to, co widzieliśmy z innymi wrażeniami zmysłowymi, szczególnie z grawitacją (poczuciem równowagi).
Stratton zbudował urządzenie pryzmatyczne, które odwracało widziany obraz do góry nogami. Po noszeniu tego urządzenia bez przerwy przez kilka dni, był w stanie poprawnie widzieć. Jego mózg “nauczył się” na nowo przeliczać. Kiedy zdjął urządzenie, przez kilka godzin odczuwał negatywne skutki uboczne; to znaczy widział teraz otoczenie do góry nogami bez urządzenia pryzmatycznego.
Te i podobne eksperymenty zostały również przeprowadzone w latach pięćdziesiątych w Innsbrucku przez grupę badawczą pod kierunkiem von Erismana, która doszła do podobnych wniosków. Okazało się przy tym, że czas adaptacji podlega indywidualnym wahaniom. Oczywiście, te długoterminowe próby, tj. do wystąpienia “zmiany” w mózgu , w szkole nie są możliwe, ale wrażenie z tego zjawiska można przekazać z pomocą okularów odwracających obraz.

Ważne dla nauczyciela !!
Okulary odwracające obraz są również odpowiednie dla osób noszących okulary. Należy jednak pamiętać, aby nie powodować rys na szklanych pryzmatach.

Nigdy nie należy pozwalać uczniom robienia czegokolwiek przy użyciu okularów odwracających obraz bez pomocy, gdyż mogą się potknąć i zrobić sobie krzywdę! (wchodzenie po schodach, itp.) Eksperymenty są dla uczniów wielką zabawą i motywują ich do radzenia sobie z procesem wizualnym i funkcją mózgu podczas oglądania.

Możliwe położenie pryzmatów w eksperymentach:
Percepcja
1. Świat jest do góry nogami !!
2. Widziane jest odwrócone
3. Jedno oko obrócone w górę / w dół, drugie oko obrócone w prawo / lewo

Możliwe eksperymenty:

1 Uczniowie rysują coś na tablicy. Możesz również napisać swoje imię, należy przy tym pamiętać, że można napisać swoje imię z zamkniętymi oczami. Dlatego podczas rysowania należy uważać aby wykonać go kilkukrotnie, np. jak przy samochodzie do rysowania koła zawsze należy znaleźć – co jest trudne – punkt odniesienia. Najczęściej rysowane koło ma trochę zniekształcony kształt.
2 Eksperymentujący wita innych uczniów podając rękę. Wyciągana do niego ręka zwykle jest poszukiwana w zupełnie innym miejscu. Najczęściej uczniowie pomagają sobie dotykiem i zamykaniem oczu.
3 Wody jest przelewana z jednego naczynia do drugiego. Gdy woda jest zabarwiona (np.
błękitem metylenowym), eksperyment jest bardziej ekscytujący i jednoznaczny. Oczywiście, że trzeba podjąć odpowiednie środki ostrożności, np. większa wanna lub więcej papieru na stole doświadczalnym, ewentualnie fartuch gumowy dla ucznia. W tej próbie w ogóle jest trudno przechylić naczynie z roztworem w kierunku drugiego naczynia
Ta blokada jest uwarunkowana sprzecznymi zmysłowymi wrażeniami: woda płynie w górę – co jest sprzeczność ze znanym doświadczeniem –
Zmysł równowagi – grawitacja sygnalizują inny kierunek. Mózg nie może przetworzyć tych sprzecznych wrażeń zmysłowych, czego efektem jest blokada motoryki.